05.03.2020

Kawa zbożowa – czy jest zdrowa? Wady i zalety

Kawa zbożowa to pyszny napój, który jest często podawany dzieciom. Szczególnie, gdy te proszą rodziców o możliwość spróbowania napoju, którym delektują się dorośli. Niekiedy sięgają po nią również kobiety w ciąży, a także osoby na diecie odchudzającej. Jednak czy to rzeczywiście dobry pomysł? Poznaj właściwości kawy zbożowej i dowiedz się, kto może ją pić!

Czym jest kawa zbożowa?

Kawa zbożowa powstaje z prażonych zbóż, w tym z pszenicy, żyta, orkiszu oraz jęczmienia. Niekiedy jest sprzedawana również z dodatkiem przypraw, a także sproszkowanej cykorii bądź buraka. Warto wybierać tę naturalną, w której nie znajdziemy barwników czy konserwantów. Kawę zbożową można pić w ten sam sposób, co tę zwykłą, czyli na gorąco, z dodatkiem mleka i innych dodatków, jak przyprawy, miód, cukier lub bita śmietana oraz w wersji na zimno. Niekiedy podaje się ją nawet z gałką lodów waniliowych czy śmietankowych. Serwowanie na słodko może być dobrym sposobem, np. na kawę zbożową dla dzieci, lepiej jednak wybierać zdrowe, naturalne dodatki.

Właściwości kawy zbożowej – kto powinien ją pić?

Powodem, dla którego większość osób decyduje się na picie kawy zbożowej, jest brak kofeiny w jej składzie. Dlatego właśnie piją ją dzieci i kobiety w ciąży, którym nie służy zwykła „mała czarna”. Z tego też względu zalecana jest również osobom z nadciśnieniem. Co więcej, ma zdolność zmniejszania poziomu złego cholesterolu. Cechuje ją również wysoka zawartość błonnika, co nie tylko zmniejsza uczucie głodu, lecz także wspomaga perystaltykę jelit, poprawiając procesy przemiany materii. To właśnie te właściwości cenione są przez osoby odchudzające się.

Kawę zbożową poleca się również osobom cierpiącym na schorzenia układu pokarmowego. Łagodzi podrażnienia jego śluzówki, w przeciwieństwie do zwykłej kawy, która niekiedy może je nawet zaostrzać. Zaleca się między innymi picie kawy zbożowej na refluks żołądkowy. Ponadto wspomaga również wydzielanie żółci przez organizm.

Kawa zbożowa – składniki odżywcze

Powodem, dla którego warto pić kawę zbożową, są również jej wartości odżywcze. Jest bogata w takie składniki odżywcze, jak:

  • witaminy z grupy B – grupa witamin odpowiadająca za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego, wspomaga pracę serca,
  • cynk – reguluje ciśnienie krwi, pomaga zachować zdrową skórę, włosy i paznokcie, łagodzi podrażnienia śluzówki,
  • potas – odpowiada za prawidłowe spalanie węglowodanów i  białek, utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej oraz regulowanie gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu,
  • żelazo – bierze udział w wytwarzaniu hemoglobiny, wspomaga układ odpornościowy, zmniejsza dolegliwości podczas okresu,
  • fosfor – wzmacnia kości i zęby, poprawia funkcjonowanie układu nerwowego, jest elementem budującym błony komórkowe.

Kawa zbożowa z dodatkiem cykorii zawiera również inulinę, która działa jak naturalny probiotyk.

Czy kawa zbożowa tuczy?

Chociaż kawa zbożowa zawiera dużo błonnika, który wspomaga odchudzanie, ma również wysoki indeks glikemiczny. Dlatego nie ma zgodności, co do jej właściwości odchudzających. Z pewnością znaczenie będzie miał między innymi sposób przyrządzenia, w tym zarówno dodatek kalorycznych słodkich składników, jak i przypraw wspomagających procesy utraty wagi, w tym cynamonu. Sama kawa zbożowa, bez dodatków, zawiera od 14 do ok. 16 kcal na porcję. Dodatkowo może pomóc zmniejszyć uczucie głodu.

Wady kawy zbożowej – kto powinien z niej zrezygnować?

Chociaż kawa zbożowa ma wiele niepodważalnych zalet, ze względu na jej wysoki indeks glikemiczny, powinni z niej zrezygnować diabetycy. Może podnieść poziom cukru we krwi. Należy również pamiętać, że napój wykonywany jest ze zbóż, dlatego z pewnością będzie niewskazany dla osób z alergią czy nietolerancją glutenu bądź celiakią. W takiej sytuacji znacznie lepszym wyborem jest tzw. kawa żołędziówka.

Jak przygotować kawę zbożową?

Ekspresową kawę zbożową, czyli tę zamkniętą w niewielkich saszetkach, wystarczy tylko zalać gorącą wodą i po kilku minutach wyjąć torebkę. Kawę zbożową sypaną należy natomiast najpierw odmierzyć łyżeczką. Można zalać 1-2 łyżeczki w kubku i pozostawić na kilkanaście minut lub przygotować cały dzbanek. W tym celu trzeba wsypać 4 łyżki stołowe do wrzątku i dokładnie wymieszać, a następnie parzyć przez 5 minut. Na tym etapie można też dodać wszelkie dodatki smakowe, jak cynamon, wanilia czy anyż. Następnie trzeba starannie przecedzić napój przez sitko. Po takim przygotowaniu jest gotowy, aby rozlać go do filiżanek.

Kawa zbożowa może być zdrowym i smacznym napojem, którym można zastąpić przynajmniej część filiżanek typowej „małej czarnej”. Należy jednak pamiętać, że nie każdy może ją pić, dlatego cukrzycy i osoby nietolerujące glutenu powinny raczej wybrać kawę żołędziową.