15 marca 2017

Kawa i herbata-jaką temperaturą wody należy je zalewać?

Aromatyczna, pobudzająca kawa o poranku i gorąca herbata po męczącym dniu należą do tych drobnych przyjemności, które potrafią „zrobić nam dzień” i wprawić w lepszy nastrój. Jednak, aby w pełni cieszyć się smakiem i aromatem kawy lub herbaty, warto wiedzieć, w jaki sposób je parzyć i jaka powinna być optymalna temperatura wody.

Woda do parzenia herbaty

W przygotowywaniu herbaty szczególnie istotne jest to, aby woda była świeża – nie może być wielokrotnie przegotowywana. Poza tym powinna zawierać niewielką ilość składników mineralnych, aby nie zaburzać smaku i właściwości suszu herbacianego. Temperatura wody jest uzależniona od tego, z jaką herbatą mamy do czynienia:

· herbata zielona – ok. 65-85°C

· herbata czarna – ok. 95°C

· herbata czerwona – ok. 90-95°C

· herbata biała – ok. 75-85°C

· yerba mate – ok. 75°C

Czas parzenia herbaty to zazwyczaj od 1 do 5 minut, w zależności od jej rodzaju, temperatury i twardości wody, a także od tego, jaki efekt chcemy uzyskać: jeśli herbata ma działać bardziej relaksująco, zaparzamy ją dłużej, jeśli zaś energetyzująco – krócej.

Wydobywanie aromatu kawy

Sypana kawa zalewana wrzątkiem bezpośrednio w kubku czy filiżance? W taki sposób z pewnością nie otrzymamy tego, czego należałoby oczekiwać od prawdziwej kawy. Jeśli używamy wody o zbyt wysokiej temperaturze, kawa staje się bardzo gorzka i najzwyczajniej niesmaczna. Podobnie jak w przypadku herbaty temperatura jest w dużej mierze uzależniona od rodzaju ziaren i metody parzenia. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest woda o temperaturze ok. 90-96°C. Im niższa jest temperatura wody, tym dłuższy czas jest potrzebny do zaparzenia kawy.

Jak sprawdzić, ile stopni ma woda? Możemy użyć do tego termometru lub oszacować to „na oko” – temperaturę 90-95°C woda osiąga po ok. 3 minutach po zagotowaniu. W przypadku białej i zielonej herbaty możemy zaczekać nawet do ok. 15 minut od zagotowania wody. Zdecydowanie nie należy zatem zalewać kawy czy herbaty wrzątkiem, który jeszcze bulgocze.

Pijesz dużo kawy i herbaty? Pij więcej wody

Duże ilości kofeiny i teiny przyczyniają się do szybszej utraty wody i składników mineralnych z organizmu. Może to skutkować takimi dolegliwościami, jak skurcze mięśni czy drganie powiek, nadciśnienie oraz zaburzenia pracy serca, układu trawiennego czy nerwowego. Warto zatem zachować umiar w piciu tego typu napojów, nawet jeżeli potrafimy przygotowywać je po mistrzowsku. Jeśli natomiast wypijamy w ciągu dnia większe ilości kawy lub herbaty, należy pić także więcej wody źródlanej, aby dostarczyć organizmowi wartościowych minerałów i nie dopuścić do odwodnienia.