6 lipca 2017

Jakie składniki mineralne powinny znaleźć się w wodzie?

O tym, jak ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu, wie chyba każdy z nas. W końcu nasze ciało składa się nawet w 75% z wody, a tracimy ją poprzez wiele procesów fizjologicznych, nawet oddychanie. Utrata już 3% tej życiodajnej substancji powoduje zmęczenie i osłabienie, a 10% zagraża naszemu życiu. Jednak dzięki regularnemu piciu wody nie tylko uzupełniamy jej zasoby w naszym ciele, ale także dostarczamy organizmowi niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania substancji. Dowiedz się, jakie składniki mineralne występujące w wodzie korzystnie wpłyną na Twoje zdrowie!

Składniki mineralne w wodzie - jak wpływają na nasz organizm

Sole mineralne występują w wodzie pod postacią jonów - dodatnich kationów i ujemnych anionów. Najważniejsze z nich to jon:

  • chlorkowy - wpływa na prawidłowe pH organizmu, a także jego gospodarkę wodno-elektrolitową, bierze udział w procesach trawiennych - jest m.in. składnikiem soku żołądkowego,
  • sodowy - reguluje gospodarkę wodną i kwasowo-zasadową organizmu, wpływa na odpowiednie ciśnienie krwi, umożliwia prawidłową pracę układu krwionośnego,
  • potasowy - poprawia pracę układu mięśniowego, zapobiega skurczom, reguluje gospodarkę wodną organizmu, stymuluje wytwarzanie insuliny, wyrównuje pH wewnątrz komórek,
  • magnezowy - wspomaga pracę układu nerwowego i mięśniowego, poprawia termoregulację organizmu, reguluje ciśnienie krwi,
  • wapniowy - wpływa na przepuszczalność błon komórkowych, wyrównuje ciśnienie krwi, wspomaga pracę układu nerwowego i mięśniowego, odpowiada za mocne kości i zęby,
  • siarczanowy - reguluje gospodarkę hormonalną organizmu, korzystnie wpływa na układ odpornościowy i sprawność stawów, poprawia przemianę tłuszczową i procesy oczyszczania organizmu, korzystnie wpływa na stan skóry, włosów i paznokci,

Wszystkie te składniki mineralne zawarte w wodzie są zatem niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jednak woda wodzie nierówna, również pod względem zawartości korzystnych dla naszego zdrowia substancji. Którą zatem wybrać?

Zdrowe odżywianie - którą wodę wybrać?

Wody sprzedawane na rynku możemy podzielić ze względu na zawartość składników mineralnych:

  • wysokozmineralizowane - powyżej 1500 mg/l - mogłoby się wydawać, że będą dla nas najkorzystniejsze, jednak z ich spożyciem nie wolno przesadzać, gdyż nadmiar jonów również nie będzie korzystny dla naszego organizmu. Możemy je zatem pić na zmianę z innymi typami wód mineralnych. Unikać ich natomiast powinny małe dzieci i kobiety w ciąży - nierozwinięte odpowiednio nerki mogą nie poradzić sobie z ich przefiltrowaniem,
  • średniozmineralizowane - od 500 do 1500 mg/l - są odpowiednie do codziennego nawadniania i gaszenia pragnienia,
  • niskozmineralizowane - poniżej 500 mg/l - również doskonale spełnią funkcję nawadniania naszego ciałą, bez ograniczeń mogą je pić dzieci i dorośli. Należy do nich również woda źródlana - wydobywana z podziemnych zbiorników, pierwotnie czysta, chroniona przed zanieczyszczeniami chemicznymi i rozwojem szkodliwych dla naszego zdrowia mikroorganizmów. Jej niewątpliwą zaletą jest również możliwość przygotowywania na niej domowych posiłków, nie zmieni bowiem ich smaku.

Składniki mineralne w wodzie to ważna część naszej diety, tracimy je bowiem wraz z odparowywaniem wilgoci z naszego organizmu. Szczególnie ważne jest regularne uzupełnianie płynów latem oraz w trakcie wzmożonego wysiłku fizycznego. Osobom intensywnie uprawiającym sport zaleca się nawet rozpuszczanie w wodzie elektrolitów dostępnych w aptekach.

Pamiętaj, że zarówno woda, jak i jony w niej występujące są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania Twojego organizmu. Dlatego pij wodę - na zdrowie!

Przeczytaj również