15 maja 2017

Funkcje wody – dlaczego jest tak dla nas ważna?

O konieczności regularnego uzupełniania płynów w ciągu dnia z pewnością wie każdy z nas. Woda to przecie eliksir życia - nasze ciało składa się z niej, zależnie od wieku, nawet w 75 procentach! Ale czy wszyscy wiemy, jakie funkcje woda pełni w organizmie człowieka? Dowiedz się, jaka jest rola wody w naszym ciele i którą wybrać, aby była najbardziej korzystna dla naszego zdrowia!

Rola wody w organizmie - dlaczego jest taka ważna

Woda to jeden z najważniejszych składników naszego organizmu, jednak w ciągu dnia tracimy jej ok. 2,5-3 litrów, zarówno w wyniku pracy nerek jak i wydzielania potu czy nawet poprzez wydychanie. Musimy zatem uzupełniać te niedobory z zewnątrz, woda pełni bowiem wiele ważnych funkcji, w tym:

jest składnikiem płynów ustrojowych - w tym krwi, limfy, żółci, płynu mózgowo-rdzeniowego czy soków trawiennych,

umożliwia przemiany metaboliczne i oczyszczanie organizmu,

chroni nasze organy - m.in. mózg, gałkę oczną, rdzeń kręgowy,

poprawia funkcjonowanie stawów i nerek,

reguluje temperaturę ciała,

poprawia trawienie oraz zwiększa przyswajalność stałych pokarmów,

dzięki niej możliwe jest transportowanie niezbędnych substancji odżywczych do komórek w naszym organizmie.

Regularne picie wody jest zatem niezbędne, aby zachować prawidłowe funkcjonowanie naszych narządów i układów w naszym ciele - bierze ona udział w większości procesów w nim zachodzących.

Funkcje wody - w czym jeszcze nam pomoże

Jako że picie wody decyduje o prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu, odwodnienie wpływa także na nasz wygląd i samopoczucie. Dostarczanie ciału niewystarczającej ilości płynów może być przyczyną:

bólów głowy,

przemęczenia i apatii,

przesuszenia skóry,

zmniejszenia wydolności organizmu,

osłabienia pamięci i koncentracji,

bólu pleców,

uporczywych skurczy mięśni,

wyraźnego obniżenia nastroju.

Pamiętaj - gdy chce Ci się pić, jest to oznaką, że Twojemu organizmowi już brakuje wody. Nie dopuść do tego! Według podstawowego przelicznika powinniśmy wypijać ok. 1 ml wody na 1 kcal spożywanych pokarmów lub 30 ml na 1 kg masy naszego ciała. Ważne jest też, aby wodę pić regularnie, przez cały dzień - to duzo skuteczniejszy sposób n nawodnienie niż wypicie na raz jej dużej ilości.

Jaką wodę pić - różne rodzaje wody

Wiemy już, dlaczego woda jest tak ważna dla naszego organizmu. Ale czy potrafimy odróżnić ich różne rodzaje, czy po prostu sięgamy po tę z napisem “woda mineralna” lub “woda źródlana”, zupełnie nie przejmując się ich składem? Największą różnica jest zawartość składników mineralnych - będących kolejnym powodem, dla którego warto pić wodę. Zwykle znajdziemy w nich jony:

sodu - reguluje gospodarkę wodną i ciśnienie krwi, wpływa na pracę układu mięśniowego i nerwowego,

wapnia - wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego oraz na przepuszczalność błon komórkowych,

jodu - poprawia pracę tarczycy, aktywizuje metabolizm,

magnezu - uczestniczy w wielu procesach metabolicznych, wspomaga transport elektrolitów przez błony komórkowe,

siarczanów - to składnik wielu substancji odpowiedzialnych za nasze funkcje życiowe, wpływa zwłaszcza na pracę układu nerwowego i krwionośnego,

wodorowęglanów - dzięki odczynowi zasadowemu przyniosą ulgę w nadkwasocie żołądka.

Z będących w sprzedaży rodzajów wód możemy zatem wyodrębnić:

wysokozmineralizowane - zawierają ponad1500 mg/l składników mineralnych,

średniozmineralizowane - mają od 500 do 1500 mg/l,

niskozmineralizowane - znajdziemy tam do 500 mg/l.

Wydawać by się zatem mogło, że te o największej zawartości soli mineralnych będą dla nas najzdrowsze. Jednak to nie do końca prawda. Te wysokozmineralizowane nie będą odpowiednie dla małych dzieci i kobiet w ciąży - mogłyby za bardzo obciążać nerki i zaszkodzić maluchowi. Również pozostałe osoby dorosłe powinny pić je zamiennie z innymi rodzajami wód. Najlepsze do codziennego nawadniania będą zatem wody nisko- i średniozmineralizowane.

Dobrym pomysłem będzie też picie wody z cytryną każdego ranka - odkwasi organizm i doda nam energii na cały dzień.

Funkcje wody w organizmie są niezwykle ważne - to od jej odpowiedniej ilości zależy jego prawidłowe funkcjonowanie!

Przeczytaj również