21 stycznia 2019

SENIORZE, PIJ WODĘ!

Woda, niezbędny składnik naszej diety spełnia wiele funkcji w naszym organizmie. Jej głównym zadaniem jest utrzymywanie temperatury ciała na stałym poziomie. Istotną rolą wody jest także usuwanie toksyn i wszelkich szkodliwych substancji z organizmu. Niestety, ciało człowieka nie ma zdolności do magazynowania wody. Oznacza to, że jej straty należy na bieżąco uzupełniać. Wodę tracimy z organizmu w związku z różnymi procesami, także w procesie starzenia organizmu.

Ciało dorosłego człowieka składa się w 70% z wody. W organizmie seniora znajduje się już tylko 50% wody czyli aż o 20 % mniej. To wynik zmian jakie zachodzą wraz z wiekiem w organizmie człowieka. Nawet niewielka utrata płynów może sprawić, że osoba starsza będzie odczuwała objawy odwodnienia, których nie można lekceważyć. Niedobór wody w organizmie seniora powoduje pogorszenie stanu zdrowia, a także nasilenie chorób przewlekłych. Zbyt mała ilość wody w organizmie wpływa niekorzystanie na prace całego układu krwionośnego, zwiększa ryzyko powstania zakrzepów i zatorów płucnych. Z powodu braku odpowiedniej ilości wody w organizmie seniora dodatkowo może dojść do zaburzeń świadomości i problemy z poruszaniem się. Prawidłowe nawodnienie organizmu zdrową wodą odgrywa istotną rolę również w okresie regeneracji po chorobie.

Lekarze apelują, aby w codziennej diecie seniora była odpowiednia ilość płynów, zalecając wodę jako płyn pierwszego wyboru. Osoba starsza musi pić wodę nie tylko w odpowiedzi na uczucie pragnienia, ale zgodnie z zapotrzebowaniem organizmu. Absolutne minimum to 8 szklanek dziennie. Recepta na prawidłowe nawodnienie organizmu to zdrowa woda pita regularnie małymi porcjami w ciągu dnia.

Seniorzy to zazwyczaj także babcie i dziadkowie. Mają w życiu ważną rolę do odegrania- role dziadków. Dziadkowie są cennym skarbcem wiedzy na temat przeszłości, często mają dla wnuków więcej czasu niż rodzice, toteż zajmują się nimi z wielkim oddaniem i pomysłowością – dużo z nimi rozmawiają, gotują smaczne potrawy, czytają im, uczą jazdy na rowerze, zabierają na wycieczki. Warto zadbać o zdrowie seniora i jego prawidłowe nawodnienie bo dzięki swojemu bogatemu doświadczeniu i bezgranicznej miłości są w stanie wiele zaoferować zarówno dzieciom jak I ich rodzicom.

Produkty, które pomogą uzupełnić zapas wody:

  • Produkty mleczne:
    Mleko, maślanka, kefiry, jogurty.
  • Napoje:
    Napary ziołowe, herbata oraz soki naturalne.
  • Owoce:
    Arbuz, pomarańcze, melon.
  • Warzywa:
    Papryka, seler, brokuły, ogórki i pomidory.

Przeczytaj również