13.03.2017

Dla kogo woda mineralna, a dla kogo źródlana?

Dla naszego zdrowia istotne jest nie tylko to, czy pijemy wodę regularnie, ale również to, jaką wodę pijemy. W zależności od zawartości minerałów, woda może różnie wpływać na funkcjonowanie organizmu – zarówno w pozytywny, jak i negatywny sposób. Zanim kupimy kolejną zgrzewkę wody butelkowanej, warto poznać kilka przydatnych faktów na temat jej właściwości. Czym różni się woda mineralna od źródlanej? Dla kogo są zalecane poszczególne rodzaje wód?

Czym różni się woda mineralna od źródlanej?

Według najprostszego podziału, woda mineralna to ta, w której ilość składników mineralnych wynosi powyżej 500 mg/l (do ok. 1000 mg/l – powyżej tej granicy znajdują się już wody lecznicze). Natomiast woda źródlana zawiera zazwyczaj do 500 mg/l składników mineralnych. Woda mineralna – ze względu na wysoką zawartość minerałów – jest twardsza i ma mocniejszy, bardziej intensywny smak.

W grupie wód mineralnych znajdują się wody o bardzo zróżnicowanym składzie mineralnym. Dostarczają organizmowi dużą dawkę takich składników, jak np. żelazo, magnez, sód czy wapń. Składniki te są istotne dla prawidłowego funkcjonowania m.in. układu trawiennego, odpornościowego, nerwowego czy mięśniowego, pod warunkiem jednak, że występują w odpowiednim stężeniu. Podobnie jak niedobór składników mineralnych, również ich nadmiar może niekorzystnie wpływać na naszą kondycję, powodując dolegliwości nerek i stawów, nadciśnienie, obrzęki czy mrowienie i skurcze. W składzie mineralnym wody źródlanej dominują najczęściej wodorowęglany wapnia i magnezu, rzadko występują w niej chlorki, siarczany czy sód. Woda źródlana jest łagodniejsza zarówno w smaku, jak i w sposobie oddziaływania na organizm niż woda mineralna.

Woda mineralna a źródlana - podobieństwa

Naturalna woda mineralna i woda źródlana posiadają też kilka cech wspólnych:

  • oba te rodzaje wody są wydobywane z podziemnych źródeł o pierwotnej czystości chemicznej i mikrobiologicznej - nie wymagają więc uzdatniania;
  • są butelkowane od razu po wydobyciu;
  • ich naturalny skład mineralny uwarunkowany jest tylko lokalnymi czynnikami geologicznymi - musi być on zachowany również po rozlaniu wody do opakowań;
  • oba rodzaje wody uważane są za bezpieczne i korzystne dla zdrowia.

Dla kogo najlepsza jest woda źródlana?

Woda źródlana, w przeciwieństwie do wody mineralnej, odpowiednia jest dla większości osób. Szczególnie poleca się ją dla:

  • dzieci i niemowląt (woda o niskiej zawartości sodu i siarczanów); niemowlętom należy podawać tylko wodę przegotowaną;
  • kobiet w ciąży;
  • osób starszych;
  • osób prowadzących tryb życia charakteryzujący się umiarkowaną aktywnością fizyczną;
  • osób cierpiących na nadciśnienie oraz choroby nerek i serca.

Wodę źródlaną, o niskiej zawartości składników mineralnych, może pić praktycznie każdy, niezależnie od wieku i stanu zdrowia. Przeznaczona jest do spożycia bez szczególnych ograniczeń. Wybór wody źródlanej może być również podyktowany preferencjami smakowymi. Sięgają po nią osoby, które preferują delikatniejszą wodę. Ze względu na swój neutralny charakter nadaje się ona także do parzenia kawy czy herbaty oraz przygotowywania posiłków – to szczególnie dobre wyjście, jeśli woda w kranie pozostawia wiele do życzenia.

Kto powinien pić wodę mineralną?

Woda mineralna, ze względu na większą zawartość minerałów zalecana jest:

  • kobietom w ciąży, u których występuje zwiększone zapotrzebowanie na składniki mineralne – warto w tym przypadku wybierać wody o niskiej zawartości sodu,
  • osoby uprawiające sport,
  • osoby często przebywające w wysokich temperaturach, w ciepłym klimacie,
  • osoby cierpiące na osteoporozę,
  • osoby zmagające się z zaburzeniami układu trawienia i dolegliwościami żołądkowymi.

W zależności od zapotrzebowania organizmu na poszczególne składniki mineralne, należy wybierać wody, które zawierają odpowiednią ilość poszczególnych składników mineralnych. Woda mineralna ze względu na swoje szczególne właściwości może być przydatna do celów dietetycznych (woda mineralna z niską zawartością sodu), do suplementacji organizmu niektórymi składnikami (woda mineralna z wysoką zawartością wapnia lub magnezu), do regulacji niektórych funkcji fizjologicznych (woda mineralna z dużą zawartością wodorowęglanu sodowego lub siarczanu magnezu).

Osoby, które nie zmagają się z żadnymi większymi problemami zdrowotnymi i prowadzą umiarkowany tryb życia, również mogą pić wodę mineralną o dużej ilości składników mineralnych, jednak w niewielkich ilościach i najlepiej w sytuacjach zwiększonego zapotrzebowania. Dzięki temu zapewnimy sobie właściwą dawkę cennych minerałów, nie narażając się na schorzenia powodowane ich nadmiarem.

Czy woda mineralna jest zdrowsza od źródlanej?

Trudno odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie. Każda woda mineralna i źródlana w butelkach lub przeznaczona do dystrybutorów wody, musi spełniać rygorystyczne kryteria bezpieczeństwa zdrowotnego - jest więc bezpieczna dla zdrowia. Jeśli będziemy wodę butelkowaną spożywać zgodnie z jej przeznaczeniem, nie może zaszkodzić naszemu zdrowiu. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, wodę źródlaną możemy pić bez ograniczeń, a także bezpiecznie podawać dzieciom i kobietom w ciąży - jest to najbezpieczniejszy i najzdrowszy napój do codziennego spożycia. Woda mineralna jest również potrzebna naszemu organizmowi, jednak w jej przypadku należy zachować umiar i sięgać po nią, gdy zachodzi konieczność uzupełnienia minerałów w organizmie.

Znaczenie wody źródlanej dla zdrowia:

  • utrzymanie prawidłowego bilansu wody w organizmie,
  • odpowiednie nawodnienie tkanek,
  • termoregulacja,
  • wspomaganie procesów trawienia i usuwania z organizmu zbędnych produktów przemiany materii.

Znaczenie wody mineralnej dla zdrowia:

  • uzupełnienie niedoborów składników mineralnych, takich jak wapń czy magnez,
  • zapobieganie niedoborom podczas intensywnego wysiłku fizycznego czy w trakcie upałów,
  • wsparcie leczenia np. chorób układu pokarmowego, osteoporozy, chorób tarczycy.