14 czerwca 2017

Jaką wodę pić w ciąży?

Woda jest niezbędna do życia. Także tego najmniejszego. Dlatego też kobiety ciężarne w szczególny sposób powinny zadbać o nawodnienie. Picie wody w ciąży nie tylko korzystnie wpływa na rozwój maluszka, ale także może poprawić samopoczucie przyszłej mamy. Jednak warto pamiętać, że woda wodzie nierówna i dowiedzieć się jaką wodę pić w ciąży!

Dlaczego picie wody w ciąży jest tak ważne?

Woda jest bardzo ważnym elementem codziennej diety każdej kobiety oczekującej dziecka. Przede wszystkim dlatego, że wraz ze zmianami, które zachodzą w organizmie ciężarnej wzrasta jego zapotrzebowanie na nawodnienie. Wzrost objętości krążącej krwi, zwiększenie masy narządów, rozwój tkanek płodowych - to wszystko sprawia, że ciężarna potrzebuje znacznie więcej płynów. Ponadto woda jest kluczowa dla rozwoju życia płodowego już od chwili poczęcia. Zapłodniona komórka jajowa musi być odpowiednio nawodniona, aby prawidłowo funkcjonować. Zresztą świadczy o tych chociażby fakt, iż w ciągu godziny w łożysku dochodzi do wymiany prawie 500 ml wody.

Jak podaje Instytut Matki i Dziecka średnie dzienne zapotrzebowanie na płyny w ciąży wynosi ogółem od 2 do 2,5 litra.

Jaką wodę pić w ciąży?

Dla kobiet oczekujących dziecka najbardziej wskazane jest picie wody. Powinna ona stanowić przynajmniej 60% wszystkich przyjmowanych płynów. Jednak dzisiejszy rynek spożywczy oferuje tak ogromną gamę wód butelkowanych, że przyszłe mamy niejednokrotnie zastanawiają się: jaką właściwie pić wodę w ciąży? Wysoko- czy niskomineralizowaną, magnezową, alkaliczną? A co z wodą gazowaną lub owocową?

Odpowiednia woda dla ciężarnych to dobrej jakości butelkowa woda źródlana, niegazowana, niskomineralna. A co to oznacza w praktyce?

  • Woda dobrej jakości to taka, która nie jest transportowana w cysternach, ale rozlewana bezpośrednio u źródła. Ponadto zawierać specjalne atesty potwierdzające jej czystość chemiczną i mikrobiologiczną.
  • Woda źródlana pochodząca z podziemnych źródeł odznacza się nie tylko krystaliczną czystością, ale również bogactwem składników mineralnych. Dzięki niej nawodniony organizm przyjmuje dodatkową porcję pierwiastków śladowych, bardzo ważnych dla jego prawidłowego funkcjonowania.
  • Woda niskomineralizowana to taka, w której skład mineralny nie przekracza 500 mg/litr. Szczególnie polecane dla kobiet w ciąży są wody o wysokiej zawartości jonów magnezu i wapnia, przy jednocześnie niskim stężeniu sodu.

Jeżeli chodzi o spożywanie płynów gazowanych w ciąży, to Instytut Matki i Dziecka zdecydowanie je odradza. Dotyczy to jednak przede wszystkim napojów kolorowych. Liczne badania potwierdzają, że woda gazowana nie ma większego wpływu na rozwój płodu, aczkolwiek może powiększyć nieprzyjemne dolegliwości ciążowe przyszłej mamy - to główny powód, dla którego poleca się ciężarnym raczej czystą wodę źródlaną bez bąbelków.

Omawiając temat: jaką wodę pić w ciąży, należy podkreślić jeszcze jedną kwestię. Otóż nie tylko woda mineralna dla ciężarnych, ale w ogóle każda woda butelkowana po otwarciu nadaje się do spożycia wyłącznie w ciągu kilkunastu godzin - po tym czasie nie ma już gwarancji jej czystości mikrobiologicznej.

Ile wody pić w ciąży?

Skoro już wiemy jaką wodę pić w ciąży, warto dowiedzieć się także ile płynów ciężarna w ciągu doby powinna przyjmować. Jak już zostało wspomniane, woda powinna stanowić 60%-80% wszystkich przyjmowanych płynów w codziennej diecie, co przekłada się na wypijanie przynajmniej litra wody. A poza wodą co pić w ciąży? Pozostałe 20%-40% płynów mogą stanowić:

  • soki owocowe i warzywne naturalne, bez dodatku cukru,
  • czerwona herbata,
  • kawa z cykorii, zbożowa, bezkofeinowa,
  • zupy,
  • mleko, kefiry, maślanki, jogurty,
  • koktajle owocowe.

Przeczytaj również