x

Czy spełniliśmy Twoje oczekiwania
w zakresie naszej oferty?


Tak Nie

Jak możemy Ci pomóc?

        


Wyślij

Dziękujemy za wypełnienie formularza.
Nasz konsultant skontaktuje się z Tobą.

Dziękujemy za wybranie GetFresh - Twojego dostawcy wody Dar Natury

22 493 77 11
Dział sprzedaży
801 205 805
Obsługa klienta
Pracujemy od pon. do pt. w godzinach od 9:00 - 17:00
 


Jaka jest prawidłowa zawartość wody w organizmie?


<
27 czerwca 2017


Woda źródlana Dar Natury

Bezbarwna, bezwonna i bez smaku. Nie dostarcza wartości odżywczych, jednak bez niej człowiek nie jest w stanie wytrzymać dłużej niż 10 dni. Chodzi oczywiście o wodę, która jest najważniejszym budulcem ludzkiego organizmu. Woda stanowi około 60 % masy ciała dorosłego człowieka. Sprawdź, dlaczego tak ważne jest, żeby kontrolować procentową zawartość wody w organizmie.


Procentowa zawartość wody w organizmie

Woda w organizmie stanowi najważniejszy pojedynczy składnik wagi ciał i stanowi:

  • 50 - 55% masy ciała kobiety,

  • 60 - 65% masy ciała mężczyzny,

  • 65-75% ciała niemowlęcia.


Zawartość procentowa wody w ludzkim organizmie waha się ze względu na wiek i płeć. Noworodek składa się aż w 75% wody, ponieważ jego narządy oraz tkanki nie są jeszcze rozwinięte. Dopiero po 12. roku życia zaczynają być widoczne różnice związane z płcią. U chłopców i mężczyzn ten wskaźnik jest większy niż u dziewczynek i kobiet. Wynika to z prostej przyczyny, a mianowicie budowy anatomicznej. U płci pięknej jest więcej komórek tłuszczowych, zaś mniej tkanki mięśniowej, w której to gromadzi się aż 70% wody! U mężczyzn zaś z reguły występują odwrotne proporcje - więcej mięśni, a mniej tłuszczu.

Rola wody w organizmie

Woda pełni bardzo wiele ważnych ról w ludzkim organizmie. Po pierwsze w wodzie rozpuszczane są substacje odżywcze, które w formie płynnej docierają do każdej komórki ciała. Woda także wspomaga trawienie, ponieważ jest zawarta w ślinie, soku żołądkowym, jelitowym i żółci. Oprócz pobudza pracę jelit i odtruwa organizm z toksyn poprzez usuwanie produktów przemiany materii, jak mocznik czy dwutlenek węgla. Woda także reguluje temperaturę ciała, poprzez rozprowadzanie ciepła po organizmie. Tę funkcję możemy zauważyć gołym okiem - w upalnie dni lub podczas choroby się nadmiernie pocimy, gdyż w ten sposób organizm “oddaje” nadmiar ciepła poprzez odparowanie wody. Woda to również ważny składnik wszystkim płynów ustrojowych, które chronią narządy wewnętrzne: mózg, rdzeń kręgowy, gałkę oczną, itd. To dzięki wodzie podczas ruchu nie dochodzi do uszkodzenia tych narządów poprzez tarcie.

Odwodnienie - oznaki niedoboru wody w organizmie

Organizm codziennie reguluje zawartość wody w naszym ciele, jednak bywają sytuacje, w trakcie których proces ten nie jest naturalny. Można do nich zaliczyć procesy trawiennie - biegunkę, wymioty, nadmierną aktywność fizyczną, przyjmowanie leków upośledzających termoregulację lub środków moczopędnych. Wszystkie te czynniki mogą doprowadzić do odwodnienia organizmu i następujących objawów:


  • mroczki przed oczami,

  • bóle mięśniowe, skurcze,

  • anormalna praca serca,

  • bóle brzucha, zatwardzenie,

  • spadek ciśnienia krwi,

  • ciemny kolor moczu.


Nawodnienie organizmu kluczem do zdrowia

Zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu czynników: płci, masy ciała, stanu fizjologicznego, wysiłku fizycznego, temperatury panującej na zewnątrz… Ogólnie przyjmuje się, że na 1 spożytą kalorię przypada 1 ml wody, czyli osoba spożywająca 2000 kcal dziennie powinna wypijać 2 litry płynów na dobę.

Jest także inna metoda liczenia zapotrzebowania na wodę, która uwzględnia masę ciała, gdzie:

  • na pierwsze 10 kg przypada 100 ml wody na każdy kilogram,

  • kolejne 10 kg to 50 ml,

  • każdy następny kilogram to 20 ml.

Dla przykładu osoba ważąca 70 kg powinna wypijać 2,5 litra dziennie. Wychodzi to z równania matematycznego:

(10 kg x 100 ml) + (10 kg x 50 ml) + (50 kg x 20 ml) = 2500 ml wody dziennie.

Ponadto osoby uprawiające sport, gorączkujące lub przebywające np. na wakacjach w ciepłych krajach powinny spożywać jej odpowiednio więcej. Jest to niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Nie czekaj, aż zaschnie ci w gardle, by napić się wody. Utrzymuj stały poziom nawodnienia organizmu i ciesz się dobrym samopoczuciem!



Tagi:    zawartosc wody w organizmie normy    procentowa zawartosc wody w organizmie   


Dodaj komentarz

Nick*
Treść komentarza*

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*

Dodaj kometnarz


>